10 redenen waarom je geen soja zou moeten eten

Is soja ongezond? Je kunt je het waarschijnlijk nauwelijks voorstellen. Soja werd jaren geleden onthaald als het wondermiddel. Het zou een goede eiwitbron zijn en allerlei gezondheidsbevorderende effecten hebben, maar de medaille heeft een keerzijde. Een ernstige keerzijde die vooral door de Verenigde Staten angstvallig verborgen wordt gehouden en met alle mogelijke middelen ontkracht wordt, omdat soja na maïs het belangrijkste landbouwproduct voor export is van de VS. De sojaboon kan haar boontjes wel doppen, ze weet zich goed te beschermen. En dat is niet zo gunstig voor wie haar eet. Hieronder volgen de 10 belangrijkste redenen waarom soja ongezond is.

Soja ongezond, vooral de rauwe bonen

  1. Saponines – Saponines zijn verdedigingsstoffen van planten om te voorkomen dat ze opgegeten worden. In combinatie met water zijn ze zeepvormend. Saponines geven de plant of vrucht een bittere smaak. Saponines in soja zorgen dat de darmwand meer doorlaatbaar wordt. Zo kunnen stoffen opgenomen worden, die normaal niet opgenomen zouden worden. Deze stoffen kunnen een allergisch reactie uitlokken op zowel voeding als lichaamseigen cellen. Dit laatste kan het begin zijn van een auto-immuunziekte. Dat is helaas niet de enige reden waarom soja ongezond is.
  2. Haemagglutinine – Fyto-haemagglutinine is een lectine. Het is ook een verdedigingsstof van de sojaboon. Haemagglutinine zorgt voor een samenklontering van rode bloedcellen. Hierdoor zijn deze rode bloedcellen minder in staat om zuurstof te vervoeren.
  3. Fyto-oestrogeen – In sojabonen zitten fyto-oestrogenen. Dit zijn stoffen die lijken op onze eigen oestrogenen en daardoor ook dezelfde werking hebben. Dat is misschien handig voor vrouwen die in de overgang zijn, maar voor de rest van de bevolking kan het vrij problematisch zijn. Want wat moet je als man met zoveel oestrogeen? Onvruchtbaar worden. De menstruele cyclus van de vrouw raakt er ook van in de war. En dat is lang niet het enige; wat moeten opgroeiende kinderen met grote hoeveelheden oestrogeen? Voor meisjes kan dit een vroegtijdige puberteit betekenen en bij jongens juist een verlate. Uit onderzoek is gebleken dat een baby die melk op basis van sojamelk te drinken krijgt, dagelijks net zo veel oestrogenen binnen krijgt als er in 5 anticonceptiepillen zitten!
  4. Anti-trypsine – Soja wordt gezien als een belangrijke eiwitbron, maar gek genoeg bevat het anti-trypsine. Trypsine is een enzym dat noodzakelijk is om eiwitten af te breken, zodat ze door het lichaam gebruikt kunnen worden. Anti-trypsine in soja gaat de werking van trypsine tegen. Met andere woorden, soja zorgt ervoor dat het moeilijk verteerd wordt.
  5. Anti-amylase – Amylase is een enzym dat ervoor zorgt dat zetmeel afgebroken wordt. Soja bevat een stof die dit proces tegenwerkt, anti-amylase. Afhankelijk van de toepassing zit er ook zetmeel in soja. Nog een manier waarop soja vertering bemoeilijkt, en niet alleen van soja zelf.
  6. Fytinezuur – Soja bevat veel fytinezuur. Fytinezuur kan de opname blokkeren van bepaalde mineralen zoals zink, calcium, magnesium en ijzer, omdat het ermee samenklontert. Zink zit al nauwelijks in onze voeding. Dus dat is niet bepaald handig.
  7. Goitrogeen – Goiter is Engels voor struma, oftewel krop, schildkliervergroting. De fyto-oestrogenen in soja onderdrukken de werking van de enzymen die schildklierhormonen moeten vormen. In een poging om toch aan de behoefte van het lichaam te voldoen, neemt de schildklier toe in grootte. Dit is een tijdelijke oplossing. Uiteindelijk kan hypothyreoïdie ontstaan; een te traag werkende schildklier.
  8. Aluminium – De sojaboon trekt aluminium aan. Daardoor bevat sojamelk 100 keer zoveel aluminium als koemelk. Aluminium wordt in verband gebracht met de ziekte van Alzheimer. Koemelk moet tegenwoordig allerlei bewerkingen ondergaan, voordat het als een pak halfvolle melk in de supermarkt staat. Maar hoe je het ook went of keert, het is en blijft melk van een dier. Aan een sojaboon moet heel veel meer geknutseld worden om er melk van te maken. Een deel van dit proces bestaat uit een soort zuurbad. Dit bad vindt plaats in aluminium tanks. Het zuur veroorzaakt lekkage van aluminium in de melk. Kun je nagaan wat een baby binnen krijgt, als hij/zij babyvoeding op sojabasis te drinken krijgt…
  9. Vitamine B12 – Wist je dat je lichaam zelf vitamine B12 kan maken? Daar heeft het wel trypsine voor nodig. Dat is hetzelfde trypsine als anti-trypsine in soja tegenwerkt.
  10. Vitamine D – Fytinezuur in soja bemoeilijkt de opname van calcium en verhoogt daarmee de behoefte aan vitamine D.

Weken, koken, kiemen

Deze manieren van bereiding hebben geen invloed op de hoeveelheid fytinezuur in soja. Weken, koken of kiemen kunnen het aantal lectines wel verminderen, maar niet elimineren. Alleen koken kan de hoeveelheid anti-trypsine wat doen afnemen. Maar het komt er op neer dat de nare stoffen in de sojaboon moeilijk uit te roeien zijn.

Soja ongezond? Waarom eten ze het dan wel in Azië?

Dat is de eerste vraag die mensen stellen, als ze horen dat soja uit hun dieet geschrapt zou moeten worden. Die vraag is heel simpel te beantwoorden. Wanneer een Aziaat hoort wat wij in het Westen doen met soja, zal hij heel hard lachen of je verbaasd aankijken. Sojamelk, sojameel, sojayoghurt, sojaburgers, sojakaas, soja-ijs, sojavla,sojaolie, tofu (niet-Westers) etc. Doorgaans allemaal producten gemaakt van rauwe sojabonen. En dit zijn alleen de toepassingen in voeding. Er worden zoveel meer dingen gedaan met soja. Wist je dat Ford al 80 jaar in al zijn auto’s soja verwerkt?

Zoveel producten, toch is soja ongezond

 

Hoe gebruiken ze in Azië soja? In hele kleine hoeveelheden; 9-36 gram per dag. Dat is heel wat anders dan een glas sojamelk. Naast de hoeveelheid is de toepassing van belang. In Azië gebruiken ze vrijwel alleen gefermenteerde soja, zoals tempeh, miso, sojasaus.

Daarom eten ze in Azië wel soja.

In conclusio

Soja is misschien wel het meest giftige voedingsmiddel dat de westerse mens heeft bedacht om te eten. Die sojaboon wil absoluut niet opgegeten worden. Ze valt haar vijand aan met vruchtbaarheidsproblemen en zuurstoftransportmoeilijkheden en doet er alles aan om niet verteerd te kunnen worden. Als een stier zijn hoorns op je richt, maak je dat je wegkomt. Soja heeft haar hoorns op je gericht.

Wil je het toch eten, doe het dan als een Aziaat: gefermenteerd en in kleine hoeveelheden.

Wetenschappelijk bewijs

Ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Voor soja geldt een beetje of je bent pro of je bent contra. Het internet staat vol met mensen die soja bejubelen en weer andere prominenten die het verafschuwen.

Hier vind je een artikel dat alle bovengenoemde redenen met wetenschappelijke bewijzen onderuit haalt.

Hier vind je een artikel met 60 jaar aan wetenschappelijk bewijs tegen de soja. Ja, er zit een groot aantal dierstudies tussen, maar dit soort studies gaat altijd vooraf aan onderzoeken op mensen. Soms zijn de uitkomsten van de dierstudies al zo veelzeggend, dat onderzoek op mensen niet eens toegestaan wordt.

Misschien vraag je je af hoe het kan dat soja zo veel gebruikt en aangeraden wordt, als het zo schadelijk is voor de gezondheid. Misschien vraag je je af waar al die wetenschappelijke onderzoeken dan vandaan komen. Soja is na maïs het belangrijkste landbouwproduct voor export van de VS. Soja is dus geld. Geld  is macht en geld gaat helaas voor onze gezondheid.

Dit gaat heel ver. Hier kun je lezen wat de suikerindustrie heeft gedaan om te voorkomen dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een rapport zou uitbrengen waarin werd geadviseerd dat slechts 10% van onze dagelijkse calorie-intake uit toegevoegde suikers zou mogen bestaan. Meer suiker zou schadelijk zijn voor onze gezondheid. Wat heeft de suikerindustrie daar nou weer over te zeggen? Heel veel! De WHO wordt namelijk gesponsord door de suikerindustrie. Ze hebben gedreigd de sponsoring te staken, als dit advies de wereld in gebracht zou worden.

Dit gebeurt allemaal in achterkamertjes waar wij geen weet van hebben. Als dit met suiker gebeurt, bestaat er dan misschien een kans dat hetzelfde met soja gebeurt?

Zelf kiezen

Het is tijd om te kiezen. Het is tijd om je te informeren. Het is tijd om wakker te worden. De voedingsindustrie en de farmaceutische industrie hebben niet het beste met ons voor. Industrie betekent geld en waar geld op 1 staat, gaan normen en waarden verloren. Dit is geen bangmakerij. Dit is de realiteit. Bekijk een willekeurig brood in de supermarkt. Waar brood vroeger gemaakt werd van tarwemeel, zout, gist en water, vind je nu sojameel, maïsmeel, gemodificeerd zetmeel en nog meer vreemde ingrediënten die eigenlijk niet in brood thuis horen.

Ik heb gekozen.

Wat kies jij?

162 Comments

  • Mayke Teurlings

    30 december 2012

    Jeetje zeg, daar schrik ik wel even van, niet dat ik veel soyaproducten eet want ik kan er niet tegen, snap nu waarom niet 😉 is tempeh toegestaan in het oerdieet?

    • Jenaida van Wijk-Cicilia

      1 januari 2013

      Tempeh is gefermenteerde soja. Door het fermenteren wordt een deel van de schadelijke stoffen geëlimineerd, maar dus niet allemaal. Zo af en toe tempeh is geen probleem.

  • Danielle De Visser Stolk

    31 december 2012

    Ik schrik hier ook van! 4 jaar geleden op advies van natuurarts koemelk laten staan en vervangen door biosojamelk. Ik drink het dagelijks! Rijstmelk wel een goed alternatief?

    • Mayke Teurlings

      31 december 2012

      Dat is zeker een goed alternatief! ik vind het ook lekker, daarnaast drink ik ook haverdrank en amandelmelk, vooral de laatste is heeel lekker 🙂 Ik verwarm het ook wel eens met een eetlepel cacao erdoor…hmmm 🙂

      • Kathleen

        27 oktober 2015

        in granendranken en zeker die van noten zit zeer veel fytinezuur, het is dus niet aangeraden hier veel van te drinken

    • Hanneke Hoogendoorn

      31 december 2012

      Ja rijstmelk maar ook kokosmelk, amandelmelk en minus L ( bij de jumbo) zit ook geen lactose in. Soja wordt hier niet meer gebruikt!

    • Rijst is een graan en ik ben niet zo'n fan van graan. Zie: https://jenaidavanwijk.com/witbrood-is-gezonder-dan-bruinbrood/ Nu is witte rijst wel 1 van de minder slechte soorten hoor. Is rijstmelk meestal niet een gesuikerd product? Mijn voorkeur gaat uit naar kokosmelk en notenmelk.

    • Natascha

      23 augustus 2016

      Je kan beter amandelmelk drinken/gebruiken. Rijst zorgt namelijk voor een grote(re) stijging van je suikerspiegel.

      • Sven Van de Velde

        30 oktober 2016

        Niet als je net een darmoperatie hebt gehad en geen amandelen kan eten…

  • Ruud Boheemen Van

    9 januari 2013

    Ja, ja de alternatieve eiwitstof is gezond! Vlees staat voor een enorm dierenleed, antibiotica gebruik div. Grote uitbraken van dierziekten zoals q koorts , gekke koeienziekte , varkenspest, digoxinekippem etc etc vlees is kankerbevorderend . En vis is ook verantwoordelijk voor veel bijvangst zoals dolfijnen , en is ook leef en de zeeën raken leeggevist. En vis is ook bioindustir ( kweekvis) dan maar sojabonen . Voel me er prima bij !!!

    • Jenaida van Wijk-Cicilia

      13 januari 2013

      Ja, de bio-industrie is verschrikkelijk, helemaal mee eens. Vandaar dat ik biologische voeding adviseer. Dan kun je je natuurlijk afvragen of er genoeg is voor onze overbevolkte aarde, maar dat is een andere discussie. Maar hoe je het ook wendt of keert, in de evolutie hebben we vis, vlees en eieren gehad als eiwitbronnen, geen sojabonen.

    • Engel Wortel

      26 juni 2013

      De zuivelindustrie is zo nog verschrikkelijker dan de vleesindustrie, biologisch of niet, alleen demeter is diervriendelijk.

    • John

      27 september 2016

      Volgende graag bijv het omonstotelijke bewijs dat de oceanen leeg zijn gevist.
      Ook graag hard bewijs dat iemand kanker heeft gekregen van vlees.

      Bijvangst is de oorzaak van de aanlandplicht van de overheid. Normaal gaat deze terug.

      Kortom, geen alarmistisch geroeptoeter van groene pies.

  • Henriette Weeber

    12 februari 2013

    Ik heb altijd jarenlang soja producten gegeten! uit het gezondheids huis! waarom werd er nooit voor gwaarschuwd!? net als ze nu doen voor aspartaam!?

    • Jenaida van Wijk-Cicilia

      14 februari 2013

      Helaas is het antwoord daarop simpel, maar pijnlijk… Geld. Soja is supergoedkoop en het kan in ontzettend veel producten (zowel food als non-food) verwerkt worden. Als je etiketten gaat lezen in de supermarkt (ook de bio), kom je er al gauw achter dat in bijna alles wel iets van soja gebruikt is. Aspartaam is te vervangen door tientallen andere zoetmakers. Maar door wat vervang je soja, nog meer maïs? Daarnaast zijn de symptomen van te veel soja subtieler. Iedereen neemt al gauw een beetje buikpijn, hoofdpijn of vermoeidheid voor lief.

  • Linda

    12 februari 2013

    Hmmzz, wat doen jullie dan met yoghurt? Ik wil liever geen gewone yoghurt eten, dus eet nu elke ochtend sojayoghurt met allerlei gezonde dingetjes… wat is hier een goed alternatief voor?

    • Jenaida

      14 februari 2013

      Waarom wil je liever geen gewone yoghurt Linda? Het is geen goed alternatief, maar wel het beste van twee kwaden. Veel mensen hebben baat bij Biogarde. Hier komen geen melkproducten in huis. De enige ‘melk’ die wij hebben is kokosmelk of amandelmelk.
      Over yoghurt heb ik pasgeleden een artikel geschreven: http://missnatural.nl/melk-ongezond-het-vervolg/

  • Stefanie Benders

    25 maart 2013

    daarom dus geen soja

  • Christelle Heyndrickx

    2 april 2013

    Ook ik heb koemelk sinds een paar jaar vervangen door sojamelk en yughurt. Bij mijn bloedonderzoek begin dit jaar werd een traag werkende schildklier ontdekt, moet dus niet ver zoeken hoe datkomt!

    • Oh dat is vervelend! Een traag werkende schildklier kan verschillende oorzaken hebben. Ik hoop dat dit 'em voor jou is, want dan is de oplossing simpel: weg met soja! Maar anders moet je verder zoeken.

  • Christelle Heyndrickx

    2 april 2013

    Ook ik heb koemelk sinds een paar jaar vervangen door sojamelk en yughurt. Bij mijn bloedonderzoek begin dit jaar werd een traag werkende schildklier ontdekt, moet dus niet ver zoeken hoe datkomt!

  • Annelies Schouwink

    3 april 2013

    Jeetje dan kun je net zo goed alleen maar water drinken zeg! Ik drink weinig zuivel en heb nu een aantal pakken sojamelk gekocht! Weggooien dan maar?

    • Jenaida

      3 april 2013

      Thee, kokosmelk, amandelmelk, smoothies, versgeperste sappen, vitaminewater, espressootje, rode wijn. Keus genoeg toch? 😉

      • ankie ypelaar

        13 april 2014

        hoi jenaida
        ik heb koemelk allergie
        is geitenmelk en geitenkaas ook goed
        groetjes ankie

        • Jenaida

          16 april 2014

          Waarom wil je melk van een (ander) dier drinken?
          Kies dan liever voor kokosmelk, amandelmelk of rijstmelk.
          En tja, een stukje kaas zo heel af en toe moet kunnen.

  • El

    12 april 2013

    … nu snap ik waarom mijn voedingstherapeut er niet zo gek op was. Zeker voor sojamelk die niet gekookt was. Een veel beter (en lekkerder) alternatief is amandelmelk!

  • Martin

    25 mei 2013

    Hoi,

    Zou je mij de (wetenschappelijk) onderzoeken kunnen tonen die je gebruikt hebt om je uitspraken te onderbouwen?
    Ik zeg niet dat ik het niet geloof, maar graag zou ik een onderbouwing zien.

    Met vriendelijke groet,
    Martin

    • Gerda

      27 oktober 2015

      Ja, daar ben ik ook heel benieuwd naar.

    • Nico

      25 mei 2016

      ha Martin, als je van boven naar beneden leest, dan kom je onderaan de links tegen naar de onderzoeken.

  • Janneke van der Sluis

    9 juni 2013

    Ik eet dus yoghurt van alpro en ook de soyamelk. Dit vanwege de antihormoontabletten die ik slik en die botontkalking bevorderen. Na mijn vraag bij de oncologisch verpleegkundige of ik melk kom vervangen coor soya, werd er gebeld met de dietiste en die kesm terug met sllern het verhasl van de kalk, niks van hormonen, terwijl ik dus een hormoongevoelige tumor had. Dus ik stop met de alpro en zal ook een msiltje sturen naar de oncologisch afdeling van het zikenrhuis dst ze dus op de vraag van soyamelk ipv melk dus neeeee moeten sntwoorden. Pffff je moet ook alles zelf uitvinden.

    • Roselieke Faasse

      3 juli 2013

      Bij antihormoontabletten is het beter geen soyaproducten te gebruiken. Ik ben er nu vanaf en gebruik fyti soya tegen de opvliegers!

    • zosten

      6 augustus 2013

      Om botontkalking tegen te gaan moeten we minder koolhydraten eten, dit teveel ervan eten zorgen ervoor dat je kalk verdwijnt via de ontlasting. Een vd hoofdoorzaken van botontkalking. En het teveel (+33 gram) heb je al snel bereikt zodra je wat dierlijke produkten eet.

  • Janneke van der Sluis

    9 juni 2013

    Sorry voor de vele tikfouten, ipad

  • Lies Lameijer

    25 juni 2013

    Daarbij komt, dat de regenwouden plat gaan om soja te verbouwen, waardoor onze gorilla’s en chimps straks nergens meer terecht kunnen!!!!!!

  • Ronald Abelskamp

    25 juni 2013

    Net even in discussie geweest met een kip, een koe en een varken, die zeiden 'dat is altijd beter dan het doodmaken van dieren als voeding'. Buiten dat eet ik geen soja omdat 't goed voor me is, maar omdat 't goed voor de dieren is. Én goed voor mijn blijheid c.q. gevoel.

    • Jenaida

      18 juli 2013

      Dat is een nobele benadering Ronald. Er zijn tal van redenen om geen dieren te gebruiken als voeding, maar geen dieren eten omdat het dieren zijn… Wij mensen zijn nou eenmaal dieren die andere dieren eten. Als we het gaan hebben over de vreselijke industrie die voeding tegenwoordig is, kan ik me helemaal vinden in het veganistische denkgoed.

      • Gerda

        27 oktober 2015

        Wij zou nou eenmaal dieren die andere dieren eten……Tsja, ik ben niet overtuigd. Dieren zijn levende wezens die ook pijn kunnen voelen en recht hebben op leven.

        • Harriet Nieuwland

          29 juli 2016

          Dus eigenlijk moeten tijgers en leeuwen en alle andere dieren die dieren eten ook vegetarisch worden want j al die antilopes en gemzen en zo hebben ook gevoel ??? Wij zijn nou eenmaal roofdieren

  • Plant-based at EUR

    25 juni 2013

    En hier dan nog de wetenschappelijke artikel van Neal Barnard, arts en voorzitter van het Physicians Committee for Responsible Medicine, die de waarschuwing opheft: http://www.huffingtonpost.com/neal-barnard-md/soy-health_b_1822291.html

  • Monique Veldhuijzen

    26 juni 2013

    Hoe kan je gek worden gemaakt? De een beweert dat je ver weg moet blijven van Soja. En dan zie je weer een artikel dat Soja juist een preventieve werking heeft voor o.a. borstkanker. Hoe kun je als consument nu weten wat je moet geloven en niet. Het ene jaar is iets slecht, het volgende jaar weer niet en vice versa.Ik snap wel dat mensen het maar laten gaan.

    • Sven Van de Velde

      30 oktober 2016

      Absoluut gelijk! Wat een chaos zeg, wat een zootje geregeld is het vandaag in de wereld. En de USA eet maar hamburgers en hamburgers, en hier schrijft men een artikel dat soja ongezond is. Nou!

  • VleesOfSoja

    13 juli 2013

    Vlees of soja eten maakt niet zoveel uit. Eet je geen vlees maar soja, krijg je direct soja binnen. Eet je vlees krijg je indirect ook soja binnen. De voeding van het “slacht”-vee bestaat namelijk voor een groot deel uit soja…. (Waarom…, zoals hier al vermeld, goedkoop..)

    • VleesOfSoja

      13 juli 2013

      Overigens niet alleen het “slacht”-vee, ook het melkvee krijgt soja te eten, dus indirect zit het ook in alle melk producten.

      • Gerda

        27 oktober 2015

        Precies! Linksom of rechtsom, je krijgt het toch wel binnen.

  • Muur

    15 juli 2013

    Mijn kind heeft een zeer ernstige koemelk allergie en krijgt al sinds zijn 1,5 jaar dagelijks sojamelk in de vorm van pap. Ik schrik me hier rot van. Kunnen de eventuele schadelijke effecten van soja omgekeerd worden? Dank voor de reactie.

    • Jenaida

      18 juli 2013

      Ons lichaam wordt constant vernieuwd en hersteld. Dus eventuele schadelijke effecten kunnen zeker omgekeerd worden door simpelweg verandering van gedrag en voeding.

      • Nanneke Bos

        1 maart 2016

        Is dat niet een te simpele reactie? Als je bijvoorbeeld een hypothyreodie kunt ontwikkelen door sojagebruik vraag ik me af of dat ook een aandoening is die spontaan verdwijnt door aanpassen van voeding, vaak is een hypothyreodie namelijk niet spontaan om te keren. Ook stel ik mijn vraagtekens bij het negatieve aspect van soja op de B12 productie. De mens kan zelf B12 produceren maar dit gebeurt in een deel van de darmen waar we het vervolgens niet meer kunnen opnemen. Wij zijn via voeding afhankelijk van deze vitamine. Het verstoren van deze B12 productie heeft dus uiteindelijk geen effect op onze B12 spiegel in ons lichaam. Groetjes Nanneke

        • Jenaida

          29 maart 2016

          Voor het omkeren van hypothyreoïdie is meer nodig dan het aanpassen van voeding.
          Een goede kPNI-arts of -therapeut kan je daarbij wel helpen.
          Wij in de Westerse wereld hoeven inderdaad niet te rekenen op onze vitamine B12 productie.
          Dit heeft echter te maken met onze darmflora.

    • Sven Van de Velde

      30 oktober 2016

      Trek het je niet aan. Voel je je slecht? Niet? Doe dan gewoon verder. In het gewone voedingspatroon zitten ook honderden dingen die slecht zijn. Je lichaam kan die dingen aan. Het belangrijkste is om GEVARIEERD te eten.

  • Ninouschka

    16 juli 2013

    Serieus? Wat moet ik in hemelsnaam dan eten? Ik eet geen vlees en geen vis…
    Dat is principieel en daar wil ik eigenlijk niet vanaf..

    En Monique, je hebt wel gelijk..

    • Jenaida

      18 juli 2013

      Je kunt andere eiwitrijke producten eten zoals paddenstoelen en hennepzaad. Als je wel eieren eet, dan is dat natuurlijk ook een optie. De oermens had lang niet altijd dierlijke eiwitten ter beschikking. Dus als hij met minder kon, moeten wij dat ook wel kunnen.

      • zosten

        6 augustus 2013

        De oermens had geen keuze of stelen van dieren of verhongeren. Wij kunnen dit wel. Er is zoveel keuze dat je niet eens een dierlijk produkt meer nodig hebt.

    • zosten

      6 augustus 2013

      Dat zijn weer die typische vragen die veganisten bijna dagelijks moeten aanhoren. Wat moeten wij dan eten? Maar is zoveel meer te vinden dan dierlijke produkten toch? Open je ogen, informeer je op de duizenden internetpagina’s, ga eens goog’len kijk op youtube, kijk in bio winkels, stel vragen enz enz… er is heel wat meer dan wat sla en tomaten dat wij eten hoor. Veel verschil is er niet wat veganisten eten tov jullie hoor? Begin met geleidelijk aan produkten te vervangen die je gewoon bent. Je komt er wel. Forceren helpt ook niet. Bvb mayonaise vervangen door veganaise tofunaise, boter door olijfolie cocosolie, soyaolie, suikers door agave of zelfs stevia, vlees door speltseitan, of vele andere produkten, je kan alles vervangen wat je maar wilt. Misschien lijkt deze produkten je duurder maar na een tijdje zal je merken dat je minder gebruikt en minder wegwerpt. DierLIJK vervangen door plantAARDIG is een begin en zeer leerrijk. Na een tijdje wil je nooit meer terug naar die klassieke ongezonde en verspillende wereld van dierLIJKEN!

      • Gerda

        27 oktober 2015

        Helemaal eens. Ik eet ook vnl veganistisch (mijn vriend is veganist) en ik heb nog nooit zo lekker en gevarieerd gegeten. Ik kom ook niets tekort qua vitamines en mineralen. Soja kan ook geen kwaad mits je het met mate gebruikt maar dat geldt voor alles. Ik vind het echt kwalijk, al die hetzes over voeding. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en je niet bang laten maken.

  • Anne

    20 juli 2013

    Rede nr.11 om geen soja te eten: Er bestaan erg veel verschillende vormen van vitamine E (tocopherol). Van deze verschillende vormen, komen alpha-tocopherol en gamma-tocopherol het meeste voor in onze dagelijkse voeding. Alpha-tocopherol zit in o.a. in olijven en zonnebloem pitten, en heeft een remmend effect op allergische reacties. Daarentegen, bevat soja (en ook pinda’s en sesam) gamma-tocopherol, welke allergische reacties verergerd.

  • Martine Kerkhof

    21 juli 2013

    Waar zijn de bronvermeldingen bij dit artikel. Ik hou van onderbouwingen. Verwijzingen naar gedegen onderzoeken zijn zeer wenselijk.

  • Betty de Ruiter

    22 juli 2013

    give up!

  • Betty de Ruiter

    22 juli 2013

    Dat moest zijn: I give up!

  • Martine Kerkhof

    22 juli 2013

    Hoe bedoel je Betty? Vindt je ook dat dit op losse schroeven staat?… Mij was aangeraden om ergens sojamelk door te doen ipv gewone melk en dan vind ik dit. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig, maar teleurgesteld dat hier dan zoveel beweerd wordt, maar dat ik nergens bronvermeldingen of verwijzingen naar onderzoeken zie….

  • Harm

    2 augustus 2013

    Dat jullie toch allemaal klakkeloos een verhaal overnemen van 1 vrouw die haar verhaal doet zonder (wetenschappelijke) bronvermeldingen. Niet meegaan in het geloof van grote complottheorien tegen de mensheid. Soyabonen zijn een natuurlijk product. Punt. Nog steeds natuurlijker dan welke koe, varken, kip of zwemmend schepsel.
    En dan met name een mevrouw hier (met een trage schildklier) die bovenstaand artikel eerder geloofd dan het deskundig advies van een arts. Serieus! Wat bezield jullie.

    Hieronder al eerder genoemd wetenschappelijk onderbouwd artikel. Soya is gezond, helpt bij het versterken van het lichaam.

    Mensen, geloof niet in een artikel van een bijelkaar op internet gezocht artikeltje zoals hierboven!

    http://www.huffingtonpost.com/neal-barnard-md/soy-health_b_1822291.html

    • Chris

      29 december 2015

      Helemaal mee eens. Wetenschappelijke onderbouwing is wel het minste wat hier kan gebeuren. Overigens kan niet iedereen zo gemakkelijk een wetenschappelijk artikel correct interpreteren, vooral niet als het niet in je moedertaal is geschreven. Als je kennis van statistisch onderzoek hebt, is een wetenschappelijk artikel redelijk goed te beoordelen op het gebruik van de juiste methodiek en op vergelijkingen die men met andere gelijksoortig onderzoek maakt. 1 Onderzoek is meestal nog geen bewijs dat…. Onderzoeksresultaten van anderen moeten daarin ook worden meegenomen!
      Er werd hier ook geschreven dat wij ons eigen vitamine B12 maken. Dit is op deze manier weergegeven een ZEER KWALIJKE SUGGESTIE! Ja het klopt, nee, we nemen het zelf niet op omdat het in een deel van de darmen wordt gemaakt door bacteriën waar deze vitamine niet meer in onze bloedbaan kan komen. Daarom hebben we het altijd nodig via voedsel. Gewoonlijk via vlees en eieren. Maar ja, voor mij als veganist is dat onbespreekbaar. Gelukkig zijn er pilletjes die de vitamine met plantaardige oorsprong. Dat kunnen wij zelf niet telen in ons kleine tuintje. Dat kan alleen ‘fabrieks’ matig. Een tekort van deze vitamine treedt na 4-5 jaar veganistisch eten op (voorraadje in de lever). Een tekort heeft ernstige gevolgen voor o.a. het zenuwstelsel en cognitieve vermogens. Als je ouder wordt, worden o.a. deze vitaminen slechter opgenomen in het lichaam, dan heb je sowieso een supplement nodig. Dat weten huisartsen.

  • Esther van Leeuwen

    4 augustus 2013

    Engel Wortel , nee niet alleen Demeter, ook jerseykoeien van Remeker worden zeer diervriendelijk behandeld en krijgen ook nog eens gras te eten itt tot veel koeien die in de winter ongezonde bix krijgen. De melk en kaas van deze koeien is ook nog eens gezond omdat het rauw, dus niet gepasteuriseerd is en alle enzymen nog bevat en voor mensen met een lactose-intolerantie dus ook goed te verteren is.

  • zosten

    6 augustus 2013

    Ach er valt over alles iets negatiefs te zeggen. Ik noem het halve waarheden. Zolang je maar weer niet overdrijft is het ok. Probleem is dat ze het een wondermiddel noemen. Mensen gebruiken het dan voor alles en nog wat. Er bestaan zoveel plantAARDIGE alternatieven. Soya is er ‘maar’ eentje van. Niet overdrijven is de boodschap zoals met alles. Te is niet ok tenzij te’vreden!

  • zosten

    6 augustus 2013

    Misschien valt dit antwoord een beetje uit de boot maar de meeste soya wordt gekweekt voor diervoeding. Dus die stoffen gaan ook deels mee id voedselkring van vleeseters. Veganisten zijn eerste rang eters, vleeseters zijn amper tweederangs want ze gebruiken kostbare landbouwgrond voor diervoeding die ze daarna omzetten in dierlijke producten. Dwz een megaverspilling van waardeloos voedsel en vervuiling alom. Nog niet te spreken over de wereldwijde verspreiding van ziektes. 75% van alle overdraagbare ziektes komen uit de vleesindustrie. Wat we ook vertellen wat er ook bewezen wordt we gaan die comfort gewoontes moeilijk kunnen veranderen bij de mens. Vraag en aanbod is het eeuwige menselijk probleem.

    • Chris

      29 december 2015

      Soja zit in al ons voedsel dat is verwerkt: koekjes, brood, worst, saus, soep, enz. Kijk op alle verpakkingen in de winkel, soja alom. Goedkoop vulmiddel. De Soja die het vee krijgt is niet de soja voor menselijke consumptie! Wij krijgen het binnen (vaak sojalecithine) via de produkten uit de supermarkt, niet alleen via sojamelk en andere sojaproducten. Dus niet-veganisten krijgen het massaal binnen, tenzij zij alles thuis in de keuken zelf klaarmaken en elk ingrediënt kennen dat ze gebruiken. De Amerikaanse soja, bedoeld voor het vee is genetisch gemanipuleerd om zo meer gif over het gewas te kunnen mikken vanwege de aantasting door insecten. Het soja kan door die genetische manipulatie beter tegen het gif. Wij krijgen dit specifieke soja binnen via niet-biologisch vlees.

  • Kim Den Uijl

    9 augustus 2013

    In het artikel waar hier naar verwezen wordt met tegenargumenten (http://www.huffingtonpost.com/neal-barnard-md/soy-health_b_1822291.html) staat juist:

    "Thyroid Health: Soy products do not affect it. Soy products do not cause thyroid problems in people with normal functioning thyroids. However, if you are taking medications for an underactive thyroid, you should be aware that many foods, including soy products, can reduce the absorption of medications, including thyroid supplements.[5] Your doctor will periodically check to see if your dose needs to be adjusted."

    Met bronverwijzing naar recente wetenschappelijke literatuur.

  • Sanne Kreuze

    16 september 2013

    Esther van Leeuwen Dat klinkt goed. Hoe kom ik aan de rauwe kaas van de jerseykoeien van Remeker?

  • Christiaan Roest

    17 september 2013

    Dat Soja ongezond is voor mannen is sowieso bewezen vanwege de aanwezigheid van fyto-oestrogenen. Enige waar het goed voor is is voor vrouwen in de overgang.

    • Chris

      29 december 2015

      soja voor mannen is niet per definitie ongezond. Eten ze veel sojaproducten (ik bedoel: veel, bovenop het normale voedsel uit de winkel waar het ingestopt wordt), dan kunnen ze wat last krijgen van borstvorming. Mijn man is alleseter en eet dagelijks ook van mijn veganistisch eten mee, waaronder regelmatig sojaproducten. Hij heeft GEEN last van borstvorming. Dit kan verschillen onder mannen. Dus ongezond: waar staat dat? Ga maar googelen hoe het zit en lees kritisch wat wie beweerd op basis waarvan.

  • Christiaan Roest

    17 september 2013

    Dat Soja ongezond is voor mannen is sowieso bewezen vanwege de aanwezigheid van fyto-oestrogenen. Enige waar het goed voor is is voor vrouwen in de overgang.

  • ingrid meijer

    30 september 2013

    heerlijk vind ik ze dan maar slecht.

  • Beeter

    3 oktober 2013

    Christiaan Roest , door wie is dat bewezen dan? Ik vind vooral de sojamelk voor baby's die het equivalent van 5 conceptiepillen per dag binnen krijgen schrikbarend, maar uit welk onderzoek is dat gebleken dan? Bronnen aub!!!

  • Jenaida van Wijk-Cicilia

    13 oktober 2013

    Beeter, kopje wetenschappelijk bewijs gezien?

  • Engel Wortel

    28 oktober 2013

    Esther van Leeuwen Super!!

  • Peter

    9 december 2013

    Ik heb in een ziekenhuis tweemaal een hartonderzoek op vrijwillige basis gedaan. Daarnaast werd mijn bloed onderzocht. Jaren geleden in Dijkzicht. Wel, mijn ontbijt (ma t/m vrijdag) is al tientallen jaren 4 eetlepels havermout met 3 kopjes (Alpro) soya en eet als indische man veel soyaprodukten. Kan zeggen eigenlijk vanaf mijn geboorte. Uitkomst van beide onderzoeken: hart goed en bloed goed. Mijn moeder is nu 89 jaar, loopt nog, is zeer helder in de geest. gebruikt veel soya. Enkele maanden geleden lichamelijk onderzocht: bloed goed, hart goed enzovoort. Mijn oma stierf op haar 94e levensjaar. Was helder tot haar 92e. Zij kon koken als de beste. En ja, ze en gebruikte ook veel soya. Dit zijn enkele feiten waaruit blijkt dat soya voor mij beslist niet slecht is.

  • Joy Yung

    6 januari 2014

    Voordat ik naar Nederland kwam heb ik nog nooit soyamelk, soyayoughurt, ect ect gehoord! Wij eten tahoe(soya), tempe met mate, niet elke dag en niet als basis producten maar als bijgerecht.

    • Jenaida

      5 februari 2014

      Bedankt voor deze info!

  • Shine On Janine

    8 januari 2014

    Allereerst bedankt voor dit kritische artikel. Wij hebben onze dochter na de borstvoeding jarenlang dagelijks sojamelk gegeven (biologisch) omdat ze longklachten had en van andere groeimelk vast zittend slijm kreeg. Ook eten we vrijwel dagelijks vleesvervangende producten, meestal van soja. Ik doe dit al 25 jaar (ik ben nu 43). Mijn man heeft een traagwerkende schildklier (hij is allergisch voor vlees btw), bij mij is pas een tekort aan B12 ontdekt. Mijn moeder echter die ook al 25 jaar soja eet heeft juist geen B12 tekort, maar wel een te traag werkende schildklier. Ik zou nu alla minuut stoppen met soja door dit nare artikel over soja. Wat kunnen we als vegetarier wel eten en welke schade hebben we aangericht bij ons kind…wat zijn de gevolgen van een hoeveelheid alluminium in het lichaan bijvoorbeeld?

  • Marco van der Linden

    10 januari 2014

    en wat moet ik mijn dochter met een koemelkallergie dan geven? ik kook met soja, toetje van soja etc. is er een kookboek met geschikte recepten ofzo?

  • Anoniem

    10 januari 2014

    Amandel melk is super lekker en ook geschikt, probeer het eens!

  • Mc France

    31 januari 2014

    Mijn dokter heeft geen belang en heeft mij al lang gezegd om soja te vermijden of proberen heel weinig en niet iedere dag van te eten…

  • Bertie van Kemenade

    4 februari 2014

    Ik eet regelmatig Alpro soya yoghurt. Had gehoord dat dat wel kon! Het is voor mij beter zuivelvrij te eten. Is er een alternatief? Ik vind deze yoghurt wel lekker maar kies liever voor goede gezondheid! Welke melk zou ik wel kunnen drinken of gebruiken bij bijv bakken van muffins!

    • Jenaida

      5 februari 2014

      Google eens naar paleorecepten voor muffins.

    • dahay

      5 november 2014

      Kokosmelk, kokos olie, etc. Kokos helpt ziektes genezen en is ook een preventiemiddel tegen vele ziektes.

  • Bas

    4 februari 2014

    Wat een onzin. Lees het boek eens van de voedselzandloper (op basis van veel grotere onderzoeken en voornamelijk bij mensen) en daaruit komt naar voren dat Soja het beste alternatief is op zuivel van dieren.

  • Anne van den Hof

    12 februari 2014

    Ik denk, als jij het al 25 jaar zonder problemen eet dat jij het levende bewijs bent dat het niet gevaarlijk is en dat dit stukje tekst nergens op slaat. Ik neem deze tekst niet serieus, mede door de schrijfwijze en ontbrekende bronvermelding is dit een slag in de lucht. Ik studeer voeding en dietetiek en er bestaan geen dingen als "anti-amylase en anti-trypsine".

  • Shine On Janine

    12 februari 2014

    Anne van den Hof wat ik niet heb gezegd is dat ik een vitamine B12 tekort heb waar ik nu injecties voor krijg en net schildklierproblemen zijn ontdekt…dus ik wil heel graag weten wat wel en niet waar is 🙂

  • Anne van den Hof

    12 februari 2014

    Shine On Janine Ja, dit komt vaak voor bij vegetariers/veganisten. B12 zit alleen in dierlijke producten, als je er snel bij bent kun je het vaak oplossen door meer zuivel/eieren/sommige vis te eten. Soja neemt geen B12 uit je lichaam weg. Als je een tekort aan B12 hebt is dit puur omdat je het gewoon niet binnenkrijgt en niet omdat Soja ervoor zou zorgen dat je het niet opneemt, dat is zeker niet waar! Ik zou me echt geen zorgen maken om soja als ik jou was en ik geloof zeker niet dat je je kind ermee beschadigd hebt hoor.

  • Shine On Janine

    12 februari 2014

    Anne van den Hof het is in onderzoek, ik eet eieren en zuivel…er wordt gekeken naar de intrinsic factor. Ik zou het fijn vinden dat ook de schrijver van dit stuk reageert 🙂

  • Anne van den Hof

    12 februari 2014

    Shine On Janine Ja, zou ik ook wel fijn vinden maar ik denk dat het artikel al een tijdje staat en de schrijver heeft volgens mij nog nergens op gereageerd :c

  • Jan van Ewijk

    23 februari 2014

    He Anne . ik raad je aan het boek van arts onderzoeker Kris Verburg de Voedselzandloper eens te lezen. Hij raad juist aan sojaproducten te gebruiken

  • Jan van Ewijk

    23 februari 2014

    Iederen kan een zogenaamd "wetenschappelijk "stukje op internet plaatsen. ik gebruik al jaren sojamelk en soja vleesvervangers. En ben daarin ook gesteund door het boek de voedselzandloper, waar resultaten van groten medische tijdschriften zoals the lancept staan. Echt gaan lezen ,is een eye opener wat voeding aan gaat

  • Jan van Ewijk

    23 februari 2014

    Volgens Kris verburg (de voedselzandloper) bevordert melk juist botontkalking

  • Jan van Ewijk

    23 februari 2014

    Kokosmelk niet verwarren met kokos water) is weer heel vet, mag je wel af en toe gebruiken, maar niet teveel

  • Jan van Ewijk

    23 februari 2014

    Mayke Teurlings een ontbijtje van amandelmelk havermout (geen brintha) en banaan ,evt noten . Zalig

  • Jan van Ewijk

    23 februari 2014

    Jenaida van Wijk-Cicilia Aspartaam is kanker verwekkend, t beste alternatief is stevia, moet je wel de druppels uit de reformwinkel nemen, want in de stevia van natrena zit maar 4 % stevia, en de rest aardappelzetmeel en andere troep ( hoe worden we genaaid)

  • Henriette Weeber

    23 februari 2014

    en hoe! in de winkel zeggen ze ,zou je niet meer moeten ademen, want de lucht is ook vervuilt,ed: kun je vast in je kist gaan liggen ! als je alles slecht vind

  • Jan van Ewijk

    24 februari 2014

    volgens Kris Verburg (de voedselzandloper) is er niets mis met soja, Hij is arts onderzoeker,en zijn bevindingen zijn goed geargumenteerd . Dus heb ik vertrouwen in hem, er staan op internet zoveel tegenstrijdige dingen

  • Red Devlin

    26 februari 2014

    Door de bomenkap en aanleg van enorme sojaplantages blijft er straks weinig dier over om goed voor te zijn…. :/

  • Michèle Heydens

    27 februari 2014

    De huffington post? Wetenschappelijk bewijs?

  • Marleen Schulte

    4 maart 2014

    de voedselzandloper wordt door wetenschappers ook onderuit gehaald door het voedingscentrum en anderen. Dus wat moeten we nu geloven dan?

  • Jan van Ewijk

    4 maart 2014

    Ach Marleen t is maar net wie je geloofd

  • Marleen Schulte

    4 maart 2014

    Mijn idee Jan, alleen jammer dat er geen onafhankelijk onderzoek meer bestaat..

  • Paul Boegborn

    26 april 2014

    Allemaal waar, echter zoals voor nog veel meer voedsel bronnen geldt eet met mate en gevarieerd dan is er in de meeste gevallen niets aan de hand. Wat erger is dat de meeste soja en mais in de VS of in landen in Zuid Amerika geproduceerd wordt een genetisch aangepast ras is dat samen met de bestrijdingsmiddelen veel meer (potentiele) schade kan aanrichten. En dat is dan weer te danken aan de hebzucht van de voedselindustrie en Monsanto.

  • Els Maes

    29 april 2014

    Ja weer iets om over na te denken!

  • Inge Pincé

    29 april 2014

    komt dan van iemand zonder diploma 😉 …. tja …. ieder beschermt zijn eigen winkel hé Els …. tis kwestie van iets te vinden waar jij jezelf goed bij voelt … en dat is toch voor iedereen wat anders …. 🙂

  • Mariska de Bruin

    30 april 2014

    Janaida, goed artikel. Helemaal eens. Lees dezelfde uitkomsten ook in andere artikelen, dus soja lijkt mij ook niet gezond en ben er al lang mee gestopt het te eten.
    Heb je ook een faceboekpagina van dit alles?

  • Els de Ceuster

    17 mei 2014

    Rijstmelk, havermelk, amandelmelk https://jenaidavanwijk.com/10-redenen-waarom-soja-ongezond-is/vraag aan je dokter welke je mag nemen

  • Els de Ceuster

    17 mei 2014

    Quinoa melk

  • John

    27 mei 2014

    Dom stukje. Stoelt echt op een gebrek aan kennis. Buiten het soja verhaal, geen enkel dier (ook de mens niet)kan vitamine B12 maken.
    Alleen micro-organismen zijn instaat dit te vormen als kobalt in het voedingssubstraat aanwezig is.

    • Jenaida

      29 mei 2014

      Volgens mij zitten er wel een paar miljard van die micro-organismen in onze darmen…

  • Hans

    6 juni 2014

    Nutteloos artikel. Geen bronvermeldingen en allemaal statements die door de auteur zelf zijn verzonnen. Ik vraag me af wat het doel is van dit artikel? Je maakt mensen alleen maar bang. Het lijkt alsof de auteur een nare ervaring heeft gehad met soja en nu een campagne wilt opzetten tegen soja. Hou op! Soja wordt wereldwijd als gezond beschouwd met een overvloed aan wetenschappelijk bewijs. En in Azie wordt juist veel meer soja geconsumeerd dan wat in dit artikel wordt geschreven. Doe ons een lol en verwijder dit artikel. Ophef veroorzaken voor niets.

  • Mary Schols

    11 juni 2014

    Inge Versteegt Jammer dat je het alleen maar over geld hebt. Ik heb trouwens geen 140 euro betaald voor het lezen van al deze informatie.

  • Laura Veer

    11 juni 2014

    Engel Wortel dit is echt niet het geval niet alleen Demeter is diervriedelijk. Ik ben laatst bij een Demeter boer geweest waar de jonge koeien helemaal voor zitten met schrammen tot bloedens toe door de horens van de oudere koeien… Ook andere boeren zijn goed voor hun vee! Koop je producten plaatselijk zodat je kan zien waar het geproduceerd wordt en of je je daar goed bij voelt

  • Guus

    12 juli 2014

    Wat een onzin over dat alpro soya zo slecht is.er zijn altijd mensn die een product graag afkraken. Op de ene site staat dat het gezond is en hier weer niet.
    alles wordt afgekraakt van soya tot vis tot groente enz. Er is altijd iemand die het beter weet.

  • anoniem

    3 augustus 2014

    hai. of goedenmorgen
    ik was vanmorgen aan googlen op spierkrampen,

    en op zenuwpijnen, en ik kwam op deze site terecht———–http://puresupplements.info/nl/feiten-over-pea/——– vanuit daar ging ik kijken in welke voeding deze medicijn voor kwam, en daar stond bij de SOJABONEN, dus toen kwam ik bij deze site terecht,

    ik heb ook alvaker gehoord dat soja slecht zou zijn, maar als je zoveel pijnen hebt, dan denk alleen maar, ik ga van de week soja bonen eten.
    lang leve de sojabonen,
    ————
    lees de site maar eens

    • Jenaida

      5 augustus 2014

      Succes ermee, anoniem!

  • Anne van den Hof

    12 augustus 2014

    Inge Pincé wauw dat is niet echt aardig?

  • Jenaida van Wijk-Cicilia

    14 augustus 2014

    Ik zie deze reactie nu pas. Excuus.
    Het lichaam is constant in vernieuwing. Dat maakt dat het vergevingsgezind is, zeker bij kleine kinderen. En wat die bronvermelding betreft, er staat een kopje met wetenschappelijk bewijs in het artikel. Misschien moet je daar maar eens kijken.
    Als ik, met een opleiding tot huisarts, al een heleboel niet wist over de werking van het lichaam, geldt dat voor de opleiding voeding en diëtetiek helemaal. No offense.

  • Anne van den Hof

    15 augustus 2014

    Jenaida van Wijk-Cicilia yay een reactie van de schrijver! Ik zou niet weten of je als huisarts meer weet van soja dan als diëtiste. Ik volg maar één opleiding dus ik kan alleen voor mezelf spreken. Ik heb de lijst met wetenschappelijke artikelen gelezen maar deze geven niet duidelijk aan hoe de onderzoeken zijn uitgevoerd, hoe groot de controlegroepen waren en wat de betrouwbaarheidsinterval was.
    Het zou ook iets geloofwaardiger zijn als het verwees naar een lijst met álle onderzoeken over soya, zodat je zelf een conclusie kan trekken. Deze site laat alleen die onderzoeken zien met als uitkomst dat soya slecht is.

    Vandaar dat ik niet sta te springen om dit artikel te geloven. Niet dat ik denk dat het opzettelijk gelogen is maar ik denk dat je zelf ook wat meer onderzoeken onder de loep zou moeten nemen. Zo gaat het in veel gevallen om gemodificeerd soya, wat wij hier in Nederland helemaal niet hebben omdat de EU dat niet toe laat.

  • Jenaida van Wijk-Cicilia

    15 augustus 2014

    Anne van den Hof Meid, ik zou zeggen lees het artikel nog eens goed door tot het eind, want volgens mij heb je dat nog niet gedaan. Zoek op Pubmed of Google Scholar de fulltexts erbij. Snuffel gerust rond op mijn site en vooral ook op andere websites. Koop eens een stel boeken (bv. Oersterk of Het Oerdieet) en bedenk of je die opleiding nog wel af wilt maken. Dat jij het niet hebt geleerd wil niet zeggen dat het niet bestaat… Er is nog zoveel wat je niet weet en met die opleiding alleen ga je daar ook nooit achter komen. Tabee!

  • Anne van den Hof

    17 augustus 2014

    Jenaida van Wijk-Cicilia Haha wauw, een argument proberen te winnen niet op basis van feiten maar door te beweren dat je beter bent dan ik. Prima hoor 'meid'

  • Jenaida van Wijk-Cicilia

    17 augustus 2014

    Anne van den Hof, dat beweer ik niet. Ik zeg juist dat ik als arts dacht van alles te weten, maar heb moeten toegeven dat dit verre van het geval was en is. Het enige wat ik hoop is dat je met een open blik naar alternatieve bevindingen durft te kijken zonder gelijk te zeggen 'dat heb ik niet geleerd, dus het bestaat niet'. Succes meid! 😉

  • Truus De Truus

    22 september 2014

    Wat een gezeur! Heb zelf een auto-immuunziekte en mijn lichaam reageert fantastisch op soja. Voel me fitter en stukken beter dan toen ik nog dierlijke producten gebruikte en mijn internist is zeer tevreden. Zelfs mijn schildklierfunctie is verbeterd sinds ik soja gebruik. En iedereen weet toch dat al die dierlijke producten niet echt goed voor je lichaam zijn?

  • Red Devlin

    14 oktober 2014

    Waarom zouden dierlijke producten niet goed zijn voor je lichaam? Waarom hebben we anders een omnivorengebit? Wat een onzin. Maar wat voor de een goed is, hoeft voor een ander niet automatisch óók goed te zijn en vice versa.

  • Dehay Tesfa

    5 november 2014

    Kokosmelk, helpt ook nog eens ziektes te bestrijden. Google het eens zou ik zeggen.

  • Elien

    2 januari 2015

    Wat een onzin, ik heb galactosemie en ik drink iedere dag sojamelk, neem vaak sojayoghurt, al 37 jaar lang. Omdat ik galactosemie (lactosevrijdieet) heb. Anders was ik allang ziek geweest!
    Ik wissel ook wel af met amandelmelk.
    En in het ziekenhuis raden ze me juist sojamelk aan. Ook voor mijn calcium.

  • Ricardo Meijer

    13 januari 2015

    Wat een grap, 'gesteund door de voedselzandloper' 'resultaten van grote medische tijdschriften' Heb je de auteur gezien van dat boek? Die vent is dood ongezond! Zijn werk word niemand in de voedingswereld serieus genomen, geen enkele universiteit die voeding en dieëtiek met zijn werk aan komt zetten hoor.

  • Carla Bultena-Rademaker

    16 januari 2015

    Precies Truus met mijn man net zo.
    Nou Red Devil. Dat kan ik je heel makkelijk vertellen.. de hormonen in voeding wat word toegedient aan de runderen en zo nodig ingespoten.

    Wat hier boven staat vind ik trouwens voor Nederland totaal niet van toepassing waarom? Omdat er richtlijnen zijn gesteld aan Soja door de EU en bepaalde stoffen mogen amper tot niet in het soja worden aangetroffen.
    Ook kan je geen VS vergelijken met EU aangezien Monsato daar de scepter zwaait omtrent de voedingsmiddelen industrie.

  • Carla Bultena-Rademaker

    16 januari 2015

    En als het echt zo slecht was en ja vooral de schildklier!!! Mijn man heeft een traagwerkende schildklier. Hij is gestopt met vlees en melk en moet met medicijn minderen omdat zijn schildklier sneller en beter gaat werken… Dus…. Bring it on!

  • Carla Bultena-Rademaker

    16 januari 2015

    Onderstaande… HILARISCH!!!!! Je kan uiteindelijk een traagwerkende schildklier krijgen………… Oh Hmm…. Frapant. Mijn man heeft sinds april 2009 een traagwerkende schildklier, is sinds dec. 2013 aan de soja gegaan en heeft het vlees afgezworen.
    Jaar verder en hij is medicijnen aan het afbouwen. van 175 MG zit hij nu op 150 MG. Dat zijn 365 euthyrox pillen minder.
    Daarbij, jullie gebruiken de VS als schaalmodel m.b.t de soja terwijl iedereen weet dat de Monsato company de broek aan heeft met genetisch gemanipuleerde voeding. Daarbij, er zijn oom GMO-vrije soja producten zoals Alpro. De prijs bepaald uiteindelijk weer waar het vandaan is gekomen 😉

    "Goitrogeen – Goiter is Engels voor struma, oftewel krop, schildkliervergroting. De fyto-oestrogenen in soja onderdrukken de werking van de enzymen die schildklierhormonen moeten vormen. In een poging om toch aan de behoefte van het lichaam te voldoen, neemt de schildklier toe in grootte. Dit is een tijdelijke oplossing. Uiteindelijk kan hypothyreoïdie ontstaan; een te traag werkende schildklier."

  • Martine Vanreusel

    9 februari 2015

    Er zijn nog zoveel andere alternatieve, zoals spelletjes, amandel melk, ik ben moeten stoppen met gebruik van soja. Ik voel dag en nacht verschil.

  • Michel

    20 juni 2015

    Het WHO rapport over suiker is gewoon gepubliceerd met het advies om de hoeveelheid geraffineerde suiker te limiteren tot max 10% van de dagelijkse hoeveelheid energie. Dat de suikerindustrie dit soort zaken tegen probeert te houden betekent niet dat ze dan een organisatie sponsoren. Wat een onzinberedenering zeg. De suikerindustrie stapt om het minste of geringste naar de rechter, bijvoorbeeld om de sugar tax tegen te houden, en de limiet op bekers frisdrank van meer dan een halve liter (is ze gelukt helaas: dit speelde in New York; google het zou ik zeggen).

    • Jenaida

      27 juni 2015

      Sinds dit jaar, 2015, is het advies van de WHO inderdaad gewijzigd naar minder dan 10%. Zoals je kunt zien onder de titel van dit artikel schreef ik het al 2,5 jaar geleden. Het advies van de WHO was sinds 2003 maximaal 10% van de dagelijkse energie-inname, maar het concept-advies lag er toen al ruim 20 jaar en is jarenlang tegengehouden. En over de sponsoring… Guess again. De blauwe woorden zijn links. De link over de sponsoring vind je hier: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC156706/ of google het eens, zou ik zeggen. Het is een te lang verhaal. Neem eens een kijkje in de achterkamertjes van de voedingsindustrie en de politiek. Het stinkt. Dat is in de VS ernstig, maar in Nederland kunnen we er ook wat van. De huidige directeur van het voedingscentrum (Gerda Freunekes) was een hoge pief bij Unilever. Onze huidige minister van Volksgezondheid (Edith Schippers) onderhoudt goede contacten met de rooklobby en dat zijn slechts twee voorbeelden. Wees geen struisvogel.

  • Elyn van Hul

    11 augustus 2015

    Mag yoghurt nu wel of niet? Is toch gefermenteerd?

  • Jan

    23 september 2015

    De zin “Daardoor bevat sojamelk 100 keer zoveel aluminium als koemelk.” klopt niet. Je bedoelde daar niet koemelk, maar moedermelk. Het verschil met koemelk is een factor 3 à 4.

  • Monica

    21 december 2015

    onze dochter heeft vanaf dag 1 sojamelk gedronken en is al 15 jaar veganist dus het zal allemaal wel meevallen denk ik dan

  • Chris

    29 december 2015

    Dit artikel is zeer ongenuanceerd neergezet. Het lijkt mij dat men ook eens moet kijken naar de informatie die de veganistenvereniging geeft over soja en andere alternatieven voor vlees, melk en eieren. Een aanrader voor de mensen die nu zeer ongerust zijn geworden door dit artikel en produkten willen weggooien: http://www.veganisme.org/ en wie Duits kan lezen: https://vebu.de/ Ik ben lid van beide verenigingen omdat ik als Nederlandse in Duitsland woon. In Duitsland is veganisme booming en onderzoek naar gezond plantaardig voedsel ook. I.t.t. tot Nederland is daar veel meer biologisch en veganistisch voedsel te krijgen, in Nederland mondjesmaat.

  • Karin

    11 januari 2016

    Mensen. Er is geen ongezond of gezond voedsel, geen gezond of ongezond dieet, er zijn alleen ongezonde keuzes! En die maak je zelf. Zet de knop om en plaats gezondheid op nummer 1! Om de clichés nog maar eens aan te halen: Aalles met mate, varieer, gebruik je gezonde verstand, beweeg, gooi stress (zoveel mogelijk) de deur uit, heb lief en geniet van het leven. Maak je niet te druk. Lees dit soort blogs en doe je er voordeel mee. Ik zie door de bomen een mooi groen bos en daar ga ik lekker een stuk in wandelen 🙂 Enjoy food, enjoy life!

  • Eric

    2 februari 2016

    Het maakt niet uit of je wel of geen soja eet, zolang je maar gevarieerd gezond eet en aan beweging doet. Het lijkt me sterk dat een man door het af en toe eten van soja zijn vruchtbaarheid verlies of ook maar zijn libido verlaagd wordt en zijn hormonen verstoren.

    Voor alles geld dan wel; overdaad schaad.

    • Jenaida

      29 maart 2016

      Juist…
      En hoe vaak heb ik die wel niet gehoord in de huisartsenpraktijk of het ziekenhuis?
      ‘Maar ik eet gezond en gevarieerd en ik ga 3x per week naar de fitness…’

  • John

    10 februari 2016

    Wat een totale onzin.
    Soja(melk) is juist puur natuur. Dat kan je van koemelk niet zeggen.
    Maar waarschijnlijk heeft deze schrijfster van dit sprookjes-verhaal belangen in de zuivel-industrie.

    • Jenaida

      29 maart 2016

      Het is duidelijk dat je de rest van mijn blog niet hebt gelezen. Jammer…
      Sojamelk puur natuur? Volgens mij wordt de commerciële sojamelk toch echt in een fabriek gemaakt.
      Dat heeft weinig met de natuur te maken. En heb je wel eens het etiket gelezen van sojamelk?
      Weinig ‘puur natuur’ aan.

  • yo

    29 april 2016

    Wat een onzinartikel, zolang het niet geschreven is door onderzoekers of artsen mar door chemtrail conspiracy mafkezen geloof ik geen woord van dit hele artikel

    • Jenaida

      8 mei 2016

      Wat een geluk voor je dat ik arts ben dan! 😉

  • Rachel

    16 juni 2016

    Jenaida,

    Ben heel dankbaar dat ik jouw blog ben tegengekomen. Ik eet graag soyabonen, juist vanwege het oestrogeengehalte omdat ik een tekort heb aan oestrogeen. Van die toxines ben ik wel geschrokken. Welk ander plantaardig eiwit zou jij adviseren ipv Soya? Keep up the good work btw, love it!

    • Jenaida

      22 juni 2016

      Spirulina is een geweldige plantaardige eiwitbron met nog veel meer gezondheidsbevorderende effecten. Andere goede plantaardige eiwitbronnen zijn quinoa en hennepzaad, en ook in noten zit wat eiwit.
      Verder ben ik wel fan van Vega Sport Performance Protein.

  • erik huizenma

    19 juli 2016

    SOYA PRODUKTEN ZIJN DUS GEWOON TE KOOP IN SUPERMARKTEN TEWIJL ZE NIET ZO GEZOND ZIJN RAAR .er zou dus een waarschuwing op deze soya drinks moeten staan . drinken op eigen risico , net als met bier en shag .

    • Jenaida

      29 juli 2016

      Dat zou een goeie zijn ja!

  • fred

    21 augustus 2016

    Sinds ik sojamelk van de Aldi gebruik is mijn spierkracht duidelijk toegenomen en is mijn mannelijke haargroei ook wat toegenomen. Bij oestrogeen zou je toch het tegenovergestekde verwachten. (toeval?) Bij mijn moeder van bijna 80 verdween de langdurige moeheid.
    Maar goed de een zegt dit de ander dat. Beter maar niet meer eten…? 🙂

  • constance

    30 augustus 2016

    Dit artikel is goed onderbouwd, lijkt het. Vergeet sojaproducten, alleen gefermenteerde soja heeft gezondheidsvoordelen. Ongefermenteerde soja wordt sterk afgeraden.

    https://www.healthwatch.nu/2016/07/17/de-grote-soja-leugen-waarom-soja-kankerverwekkend-is/

  • Melanie

    2 oktober 2016

    Thanks voor de uitleg! Zo’n complete uitleg super fijn!

  • cc

    23 oktober 2016

    Oef…..dochter van nu net 8 jaar is heel groot en heeft al borstvorming. Ze heeft als baby na de bv veel sojapoedermelk gehad. Was heel gezond en natuurlijk volgens de verkoper. Die is net daarna ook uit de handel genomen. Ik heb met de fabrikant contact opgenomen en die zegt dat het wetenschappelijk is bewezen dat soja geen invloed heeft op hormonen. Verder eet ze heel gezond, met veel groente en fruit, biologisch en antibiotica vrijvlees en geen fastfood. Ik heb nog mijn twijfels en denk dat het wel degelijk invloed heeft gehad. Zo zie je maar dat je voor de gek wordt gehouden……..